4. syyskuuta 2025
Maksuton webinaari 30.9.: Järjestöjen vastuullisuus
Tervetuloa mukaan kaikille avoimeen webinaariin järjestöjen vastuullisuudesta!
Aika: tiistaina 30.9. klo 9–10.45
Lahjoittajien ja yrityskumppaneiden odotukset vastuullisuudesta kasvavat vauhdilla. Järjestöjen on pystyttävä kertomaan uskottavasti, miten ne toimivat kestävällä tavalla. Miten järjestöt voivat vastata tähän kehitykseen? Kysymystä käsitellään webinaarin puheenvuoroissa:
- Vastuullisuus järjestöjen varainhankinnan ytimessä – Niklas Kaskeala, Founding Activist, The Activist Agency
- Miten järjestö voi tavoittaa vastuullisuutta arvostavat lahjoittajat ja yrityskumppanit? Yhä useampi yritys ja kuluttaja tekee lahjoituspäätöksensä sen perusteella, miten uskottavasti järjestö viestii omasta toiminnastaan. Kauniit sanat eivät enää riitä – tarvitaan läpinäkyvyyttä, johdonmukaisuutta ja rohkeutta kertoa myös vaikeista asioista.
- Niklas Kaskeala avaa, miten vastuullisuus voidaan tuoda aidosti osaksi järjestön varainhankintaa ja viestintää. Hän haastaa pohtimaan, miksi rehellinen ja avoin viestintä rakentaa pitkäjänteisesti luottamusta paremmin kuin kiillotettu mainospuhe – ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa lahjoittajien ja kumppaneiden suuntaan.
- Niklas Kaskeala on ilmasto- ja ympäristöaktivisti sekä Suomen johtava vastuullisuusvaikuttaja. Hän on pioneeri yritysten ja kansalaisyhteiskunnan yhteistyössä. Yli 20 vuoden kokemuksella kestävyysmurroksesta hän yhdistää vaikuttajaviestinnän, kestävän liiketoiminnan ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen.
- Miten tavoitat vastuulliset, lahjoittamisesta kiinnostuneet kuluttajat? – Maria Timonen, Product Specialist, Asiakastieto & Sylva Vahtera, tutkimusjohtaja, Iro Research
- Asiakastieto on tutkinut suomalaisten kuluttajien vastuullisuuskäyttäytymistä. Tutkimusdatan pohjalta rakensimme asiakassegmenttejä, joille vastuullisuus on merkityksellinen tekijä ja tutkimme missä tuoteryhmissä vastuullisuusvalinnat korostuvat. Tutkimme myös hyväntekeväisyyttä: keitä potentiaaliset lahjoittajat ovat ja millaisiin kohteisiin sekä kuinka usein he lahjoittavat. Saadut tulokset on mallinnettu ja yhdistetty 3 miljoonan kuluttajan markkinointirekisteriimme, jota hyödynnämme asiakkaidemme monikanavaisessa markkinoinnissa sekä ristiinmyynnissä ja asiakasviestinnän tehostamisessa.
- Järjestöcase: Miten Invalidiliitto toteutti vastuullisuusohjelman? – Sinikka Rantala, viestintäjohtaja, Invalidiliitto
- Sosiaalinen vastuullisuus on monien järjestöjen ytimessä. Mutta miten muut vastuullisuuden osa-alueet huomioidaan järjestön omassa toiminnassa? Tätä Invalidiliitto halusi lähteä pohtimaan ja päätyi tekemään oman vastuullisuusohjelman.
