Tiedote: Yritykset ovat aktiivisia toimimaan yhteiseksi hyväksi

Vuosittaista hyviin tekoihin yrityksiä, järjestöjä ja yksityishenkilöitä kannustavaa TekojenTiistaita, eli kansainvälistä GivingTuesday-päivää, vietetään 28.11. TekojenTiistain tarkoituksena on toimia vastavoimana kuluttamiseen kannustavalle Black Friday -päivälle. Kampanja muistuttaa ihmisiä antamisen ja hyvien tekojen voimasta. Hyvät teot TekojenTiistaina voivat olla esimerkiksi lahjoittamista, vapaaehtoistoimintaan osallistumista, läheisen auttamista tai lähiympäristön siistimistä. Tänä vuonna Suomessa päivään on kannustettu erityisesti yrityksiä, joita onkin lähtenyt mukaan runsaasti eri tavoin.

Rahalahjoituksia pyytävien tahojen määrä kasvoi vuonna 2022, ja erityisesti pienkeräysten järjestäminen lisääntyi Ukrainan ja ukrainalaisten avustamisen vuoksi. Suomalaiset olivat innokkaita lahjoittajia, ja kaikkiaan keräykset tuottivat arviolta yli 205 miljoonaa euroa.

- Ukrainalaisten auttaminen jatkuu yhä. Apua ja lahjoituksia suunnataan myös muihin hyväntekeväisyyskohteisiin. Perinteiset keräykset kuten Roosa nauha ja Nenäpäivä osoittavat onnistumisillaan, että Suomessa löytyy auttamisen intoa. Myös yritykset ovat olleet aktiivisia lahjoittajia sekä löytäneet uusia osallistumisen tapoja, joita TekojenTiistainakin on tarjolla, toteaa VaLa ry:n pääsihteeri Pia Tornikoski.

Yritykset siirtyvät sanoista konkreettisiin tekoihin

Yritysten toteuttama hyväntekeväisyys on viime vuosina yleistynyt. Kuluttajat saattavat suhtautua epäillen yritysten vastuullisuusviestintään; pelkät yritysten tekemät lahjoitukset eivät riitä, vaan koko toiminnan tulisi olla vastuullista. Yritykset tekevät myös yhä enemmän vastavuoroista ja molemmille osapuolille merkittävää yhteistyötä erilaisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa.

Yrityksiltä vaaditaan yhä enemmän konkreettisia vastuullisuustekoja, ja ne ottavat askeleita kohti vastuullisempaa toimintaa jo lakivaatimusten edellyttäminä. TekojenTiistaina järjestettävässä Step One -tapahtumassa käynnistetään vastuullisen liiketoiminnan maailmanennätys, jonka tavoitteena on tuoda mahdollisimman suuri määrä suomalaisia yrityksiä ja yhteisöjä päästölaskennan ja vastuullisuusraportoinnin piiriin seuraavan kolmen kuukauden aikana. Tampereella 28.11. järjestettävää maksutonta tapahtumaa voi seurata myös striimin välityksellä.

TekojenTiistai-tapahtumat käynnistyvät jo lauantaina 25.11., kun Helsingin Kaapelitehtaalla järjestetään suuri 1000tekoa-ruokajakelu. Tuhannen jaettavan ruokakassin sisältö on saatu lahjoituksina kymmeniltä yrityskumppaneilta. Lisäksi huippukokki Teemu Laurell tulee kokkaamaan 500 hengelle maksuttomat lounaat.

Yksi 1000tekoa-tapahtuman ideoijista on Karoliina Kauhanen, joka on myös auttamisen sovellus Commun perustaja. Yritysvapaaehtoisuus on Kauhasen mukaan kasvussa, sillä se on hyvä tapa työnantajille tehdä vastuullisuustavoitteita käytännön teoiksi. Tapahtuman kumppaniyritykset haluavat osallistua ruokajakeluun konkreettisesti ja heidän henkilöstöään on mukana kassien jaossa vapaaehtoistyöntekijöinä.

TekojenTiistai rantautui Suomeen ensimmäistä kertaa vuonna 2018. Kansainvälinen kampanjapäivä GivingTuesday on saanut alkunsa Yhdysvalloista vuonna 2012, kun ihmisiä haluttiin sekä herättää tekemään hyvää että jakamaan omat hyvät tekonsa sosiaalisessa mediassa. Päivä järjestetään tuttujen kulutusjuhlien Black Fridayn ja Cyber Mondayn jälkeen. Tempaus on maailmalla kerännyt osallistujia jo yli 150 maasta. Hyväntekeväisyysjärjestöjen yhteistyöverkosto Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry toimii Suomessa TekojenTiistain koordinaattorina.

Lisätietoja:

www.tekojentiistai.org