10. marraskuuta 2025

Vuoden varainhankintateko 2025 on Kuolleiden lasten muistopäivän kampanja!

Suomen johtava viestintäalan kilpailu, Finnish Comms Awards, järjestettiin jo 14. kerran ja kilpailun ennätyksellinen vuosi huipentui 6.11.2025 pidettyyn gaalaan. Gaalasta on muodostunut vuoden merkittävin viestintäalan juhla, jossa palkittiin vaikuttavimmat viestintäteot ja juhlistettiin alan edelläkävijöitä. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa. Osana viestintäalan kilpailua palkitaan vuosittain omassa kategoriassaan myös Vuoden varainhankintateko. Vuoden varainhankintateko -kategoriassa palkitaan yleishyödyllinen tai muu organisaatio, joka on toteuttanut erinomaisia tuloksia saavuttaneen varainhankinnan teon. Arvioinnissa painotetaan varainhankintateon rahallista tulosta sekä tuloksessa tapahtunutta kasvua organisaation kokoon ja aiempiin tuloksiin suhteutettuna.

Vuoden varainhankintatekona palkittiin Käpy Lapsikuolemaperheet ry!

Tänä vuonna Vuoden varainhankintatekona palkittiin Käpy Lapsikuolemaperheet ry:n Kuolleiden lasten muistopäivän kampanja! Tuomariston perustelut kampanjasta ovat seuraavanlaiset:


''Kampanja on koskettava, aito ja dokumentaarinen kokonaisuus, joka onnistuu tarjoamaan samalla vertaistukea sekä lohtua niille, joiden tarinaa se kertoo. Hienoa on, että keräyksen kohteena olevat ihmiset eivät jää sivustakatsojiksi, vaan saavat kokea tulevansa nähdyiksi ja kuulluiksi. Pieni ja sitoutunut tiimi on tarttunut rohkeasti vaikeaan, jopa tabuna pidettyyn aiheeseen, ja tehnyt siitä näkyvän sekä inhimillisen. Kampanja osoittaa, että pienellä budjetilla voi saada aikaan ihmeitä.''


Lisäksi Kunniamaininnan kategorian finalisteista sai MIELI Suomen Mielenterveys ry:n ja Kaski Creative Agencyn Sytytä valo -kampanja. Muut shortlistalle valitut varainhankintateot olivat Aalto-yliopiston ja United Imaginations -toimiston Aallon varainhankintakampanja kaappasi yliopistorahoituskeskustelun ja keräsi neljäsosan tavoitteestaan alle viikossa sekä Sydänliiton Sydänten sankarit vastaan suomalaisten tappaja #1.


Muissakin kategorioissa palkittiin yleishyödyllisiä toimijoita. Vuoden Viestintäkampanjana (järjestöt ja muut tuottoa tavoittelemattomat organisaatiot) palkittiin John Nurmisen Säätiön Northern Plights – kampanja, joka nosti Itämeren rehevöitymisen takaisin otsikoihin, jossa tekijöinä myös United Imaginations, Cocoa, FLC, SlowRocket Oy, Pågå Oy, LSB, Havas. Vuoden Pro bono -työksi valittiin Cancer For Sale – Sesongin paras ostos on lapsen elämän diili – AAMU Suomen Lasten Syöpäsäätiö & United Imaginations, Ivalo Creative, MUSUTA, Pablo Films, BookUS, Studio Kalevankatu, Kamerafirma, Valofirma, Sanoma Media Finland, Havas Helsinki, JCDecaux Finland Oy, Clear Channel Suomi Oy, Mediateko, LSB Yhtiö.



Lämpimästi onnea voittajille, kunniamaininnan saaneille sekä shortlistalle valituille!