11. joulukuuta 2025

Julkaisimme Varainhankinnan palvelujen vastuullinen hankinta -ohjeistukset

Olemme koonneet Varainhankinnan palvelujen vastuullinen hankinta -ohjeistukset järjestöjen työn tueksi

Ohjeistuksissa esitetään yleisiä periaatteita siihen, kuinka yleishyödyllinen yhteisö erilaisin keinoin varainhankintaa toteuttaessaan kartoittaa ja hankkii siihen liittyviä ostopalveluja sekä tekee vastuullisesti yhteistyötä palveluntarjoajien kanssa. Ohjeistukset on laadittu yhdessä VaLan palvelujen kehittämisen työryhmän kanssa, jossa on mukana VaLan jäsenjärjestöjen edustajia. Ohjeistukset on esitelty ja niistä on pyydetty palautetta myös VaLan sponsoreilta, Markkinointiliitolta ja Marketing Finlandilta. Lataa ohjeistukset käyttöösi tästä!


Ohjeistukset lanseerattiin jäsentilaisuudessa tänään 11.12.2025. Tilaisuudessa esiteltiin ohjeistukset, minkä lisäksi jäsenjärjestömme jakoivat omia kokemuksiaan ja oppejaan palvelujen hankinnasta. Kuulimme myös palveluntarjoajilta esityksiä siitä, miten tehdä hyvä tarjouspyyntö ja varmistaa toimiva yhteistyö. Mikäli työskentelet VaLan jäsenyhteisössä, voit pyytää tallennetta meiltä sähköpostitse: viestinta@vala.fi

Yleishyödyllisen yhteisön hankintatarpeiden kartoitus

Varainhankinta vaatii resursseja ja aiheuttaa kustannuksia. Palveluja voidaan hankkia yhteisön ulkopuolelta kertaluonteisesti tai jatkuvana ostopalveluna. Yhteisöt eivät saa antaa kuvaa, että varainhankinta tapahtuu ilman hallintoa tai kustannuksia. Tämä koskee kaikkia yhteisön edustajia.



Ensimmäinen askel on selvittää, mitä ostopalveluja yhteisö jo käyttää ja minkälaisia lisätarpeita tunnistetaan varainhankinnan kehittämiseksi. Palvelut on ohjeistuksissa jaettu kolmeen osaan: tietohallintoon ja muihin tietoteknisiin palveluihin, markkinointiin ja viestintään sekä maksamisen ratkaisuihin.

Palveluntarjoajan valinta

Yhteisön ja palveluntarjoajan välistä yhteistyötä toteutetaan joko sovittuun kohtuulliseen korvaukseen perustuen tai korvauksetta (pro bono). Tarvittavan palvelun toimittajia on hyvä kartoittaa laajasti, ja pyytää mahdollisuuksien mukaan tarjouksia usealta taholta. Ennen tarjouspyyntöjen lähettämistä yhteisö määrittelee tavoitteensa ja valintakriteerinsä, jotta tarjouksia voi verrata ja niiden pohjalta tehdä perustellun valinnan. Tarjouspyynnössä on hyvä nostaa esiin seuraavia asioita: perustiedot, prosessi ja aikataulu, budjetti ja hinnoittelu, yhteisön toimintatavat, referenssit sekä vastuullisuus ja ehdot.


Varainhankinnassa pyritään varmistamaan kohtuullisin keinoin, että yhteistyökumppanit ja palveluntarjoajat eivät saa kohtuutonta voittoa työskennellessään yleishyödylliselle yhteisölle. Palveluntarjoajien valinnassa on hyvä huomioida vastuullisuus sekä kumppanin että sen arvoketjun osalta useasta näkökulmasta taloudellisen vastuun lisäksi:

  • Ympäristövastuu – valitaan kumppaneita, joiden toiminta on kestävää ja vähäpäästöistä.
  • Sosiaalinen vastuu – hankitaan palveluita yhteisön omien arvojen mukaisesti, ja valitaan kumppaneita, jotka tukevat yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä.

Yhteistyön sopimisen periaatteet

Sekä kerta- että toistuvaluonteisten palveluhankintojen on suositeltavaa perustua yhteiseen sopimukseen, joka kannattaa tehdä kirjallisesti. Sovittavia yhteisiä asioita ovat esimerkiksi toimeksiannon ja yhteistyön tavoitteet, sisältö, kesto ja laajuus. Lisäksi on huomioitava hinnoittelu, osapuolten vastuut ja roolit sekä muita sopimusehtoja, kuten oikeudet tuloksiin, irtisanomisaika ja mahdollisten riitojen ratkaisut. Myös pro bono -töistä on hyvä tehdä sopimus.



Vastuullisen varainhankinnan ammatillisiin arvoihin ja periaatteisiin kuuluu, että yhteisö ja varainhankkijat toimivat palveluntarjoajien kanssa samojen periaatteiden mukaisesti kuin omassa organisaatiossaan. Lataa ohjeistukset kokonaisuudessaan käyttöösi tästä!