Selvitys: Korona-aika on vaikuttanut myönteisesti yritysten kiinnostukseen tehdä yhteistyötä järjestöjen kanssa

Syyskuussa 2021 tehdyn verkkokyselyn mukaan kolmasosa yrityksistä koki, että ne ovat joko laajentaneet yhteistyötä nykyisten järjestökumppaneiden kanssa tai aloittaneet uutta yhteistyötä. Puolet vastanneista kertoi, ettei koronan aiheuttamilla seurauksilla ole ollut vaikutuksia vaan järjestöjen kanssa tehty yhteistyö on pysynyt samana.


Vastanneista 29 prosenttia kertoi tekevänsä järjestöjen kanssa markkinointiyhteistyötä, ja joka viides yritys on tehnyt lahjoituksia tai antanut rahallista tukea järjestöille. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen sekä ympäristön- ja luonnonsuojelu ovat yrityksiä kiinnostavia kohteita. Kiinnostus yhteisiin markkinointitoimiin selittää sitä, että yritysten asettama tavoite järjestöyhteistyölle on brändin vahvistaminen nykyisten ja uusien asiakkaiden keskuudessa (38 %). Lisäksi yritykset haluavat pitkäaikaista sitoutumista ja kumppanuutta (24 %).

 

Eri alojen järjestöt haluaisivat tehdä nykyistä enemmän ja sisällöllisempää yhteistyötä yritysten kanssa. Järjestöt uskovat, että yritykset hyödyntäisivät laajemmin järjestöjen osaamista ja asiantuntijuutta. Lisäksi koetaan todennäköiseksi, että sponsorointi- ja pro bono -yhteistyö järjestöjen kanssa kasvaisi.

 

Vastaavasti yritykset pitävät todennäköisenä, että ne lisäävät rahalahjoituksia. Yhteistyön muodoista yritykset ovat jatkossakin kiinnostuneita markkinointiyhteistyöstä järjestöjen kanssa. Ne ovat myös halukkaita lisäämään työntekijöidensä mahdollisuuksia osallistua esimerkiksi kannustamalla heitä vapaaehtoistyöhön.

 

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 80 prosenttia oli tehnyt viimeisen kahden vuoden aikana yhteistyötä usean järjestön kanssa ja 15 prosentilla oli yksi järjestökumppani. Järjestöistä lähes puolet kertoi tehneensä yhteistyötä useamman yrityksen kanssa. Vajaalla kolmanneksella järjestöistä ei vielä ollut kokemusta, mutta kertoivat olevansa kiinnostuneita yhteistyöstä. Erityisesti liikunta-, nuoriso-, kulttuuri- ja ympäristötoimijoilla oli sekä kokemusta että kiinnostusta. Niin järjestötutkimuksesta kuin yrityskyselystä käy ilmi, että molemmat toivovat yhteistyöhön liittyvää koulutusta, tiedon jakamista ja verkostoitumismahdollisuuksia.

 

Marketing Finland:n ’Yritysten yhteistyö järjestöjen kanssa’ -verkkokyselyyn tuli 40 vastausta syyskuussa 2021. Selvityksen tuloksia esiteltiin 6.10. ’Puheet teoiksi - teot näkyviksi. Vaikuttavaa yhteistyötä yhteiskunnan hyväksi -tilaisuudessa, jonka järjesti Marketing Finland ja Vastuullinen Lahjoittaminen ry. Tilaisuudessa kuultiin myös Olympiakomitean, Sydänliiton ja Syöpäsäätiön kokemuksia yritysyhteistyöstä. Tallenteen voi katsoa tästä linkistä.

Taloustutkimus Oy tutki keväällä 2021 järjestöjen toiminnan rahoitusta Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry:n, Allianssin, Fingon, SOSTE:n ja valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihankkeen toimeksiannosta. Tutkimuksessa haastateltiin 120 yleishyödyllistä yhteisöä.