Kommer min donation att nå sin destination?

Organisationer och stiftelser får finansiering för sin verksamhet på olika sätt. Organisationer är ansvariga för sitt arbete gentemot olika intressenter, från givare till förmånstagare. Oavsett om det handlar om att hjälpa barn och äldre eller skydda naturen, behöver organisationer ledarskap och administration för att effektivt utföra sitt uppdrag till förmån för människor, natur och samhälle. Organisationer har nästan alltid olika kostnader i sin verksamhet, och dessa måste redovisas öppet. När givare överväger att donera bör de alltid kontrollera pålitligheten hos den person som begär stöd. En pålitlig aktör kan bland annat identifieras genom att insamlingstillståndet är i ordning, dvs. att insamlingsnumret har tillhandahållits, och att de administrativa och insamlingskostnaderna är rimliga. Tillförlitlighet indikeras också av att det är möjligt att ställa fler frågor till organisationen, till exempel via telefon eller e-post.


Insamlingar medför också kostnader. Att genomföra donationsförfrågningar kräver ofta bra partners och tjänster såsom media, post- och banktjänster, digitala verktyg och reklambyråer. Organisationen måste säkerställa att kommunikation och reklam är sanningsenlig och att supportrar informeras på ett begripligt sätt om både insamlingen och användningen av intäkterna.


Antalet professionella insamlingsorganisationer i Finland har ökat och insamlarnas professionalism har ökat. För att främja ansvarsfull insamling rekommenderar VaLa att alla organisationer granskar etik och god förvaltning. VaLa-medlemmar har förbundit sig att följa de professionella värderingarna och principerna för ansvarsfull insamling.