TIEDOTE: Suomen ensimmäinen Tekojen Tiistai 27.11. kannustaa hyviin tekoihin

Kansainvälinen Giving Tuesday -tapahtuma rantautuu 27. marraskuuta ensimmäistä kertaa Suomeen. Hyväntekeväisyystapahtuman tarkoituksena on levittää hyvää mieltä tekojen kautta.

Yhdysvalloista lähtöisin oleva tapahtuma on saanut alkunsa vuonna 2012. Tapahtuma on vastapainoa Black Friday ja Cyber Monday -kulutusjuhlille muistuttaen hyvän tekemisen tärkeydestä. Suomessa kampanjaa koordinoi Vastuullinen Lahjoittaminen ry (VaLa). VaLan pääsihteeri Pia Tornikosken mukaan tapahtuman kansainvälisesti kasvavan suosion taustalla on ihmisten huoli yhteiskunnallisista asioista niin kaukana kuin lähelläkin.
– Giving Tuesdayn leviäminen laajasti ympäri maailmaa on tapahtunut nopeasti. Olen erittäin tyytyväinen, että lanseeraamme tapahtuman vihdoin myös Suomessa, Tornikoski sanoo.

Teko voi olla pieni ja arkinen tai suuri ja mahtipontinen

Jokainen yksilö tai organisaatio voi osallistua kampanjaan omien resurssiensa mukaan. Teko voi olla pieni hyvänmielenele tai suurempi ponnistus itselle tärkeän asian eteen. Mukaan voi lähteä esimerkiksi auttamalla naapuria tai lahjoittamalla aikaansa vapaaehtoistyöhön.
– Järjestöille on nykyään yhä tärkeämpää yksityisten henkilöiden tekemät lahjoitukset. Tekojen Tiistaina voi tehdä vaikkapa päätöksen ryhtyä kuukausilahjoittajaksi, Tornikoski lisää.

Osallistujia jo 150 maasta

Giving Tuesday keräsi vuonna 2017 osallistujia yli 150 maasta. Kampanja on noussut Yhdysvalloissa jopa joulua suuremmaksi lahjoitustapahtumaksi. Viime vuonna tapahtuma sai osakseen paljon näkyvyyttä ja sen avulla kerättiin yhteensä 300 miljoona dollaria internet-lahjoituksina.

Sairaalaklovnien toiminnanjohtaja Ville Niutanen kertoo järjestön innostuneen Tekojen Tiistaista välittömästi.
– Tekojen Tiistaihin mukaan lähteminen oli meille itsestäänselvyys. Hyviin tekoihin kannustaminen voi parhaimmillaan synnyttää jotain valtavan hienoa ja konkreettista. Sairaalaklovnien toiminta rahoitetaan kokonaan avustus- ja lahjoitusvaroin ja tarvitsemme jatkuvasti uusia tukijoita. Lahjoittamisen lisäksi kuitenkin myös muilla toimintaamme tukevilla teoilla on meille suuri merkitys. Pienet teot muuttuvat huomaamatta suuriksi.

Suomessa tapahtumaan ovat ilmoittautuneet jo muun muassa seuraavat toimijat: Veikkaus, DNA, Dr. Oetker, Gainer, Pakolaisapu, Sotiemme Veteraanit, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Partiolaiset, SOS-Lapsikylä, Merimieskirkko, UFF sekä Pupulandia-blogin kirjoittaja Jenni Rotonen.