19.9.2017

Unicef ja CMI saivat tunnustusta hyväntekemisestään

Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry jakoi tunnustusta suomalaiselle varainhankinnalle jo seitsemättä kertaa. VaLa Awards -tilaisuudessa 19.9. palkittiin vuoden varainhankintatekona Crisis Management Initiativen #äläkerromartille -kampanja, joka teki upean yli 600 000 euron keräystuloksen. Vuoden varainhankkijana tunnustusta sai Suomen UNICEF. Molemmat palkittavat ovat onnistuneet viestinnässään sosiaalisessa mediassa.

Vuoden varainhankintateko

Crisis Management Initiative (CMI) järjesti kevään 2017 aikana keräyskampanjan teemana järjestön perustajan merkkipäivä: #äläkerromartille. Rauhannobelisti presidentti Martti Ahtisaari perusti järjestön vuonna 2000 ja nykyisin CMI on yksi maailman johtavista konfliktinratkaisujärjestöistä. Kampanja huipentui kesäkuussa Martti Ahtisaaren 80-vuotisjuhliin. 

Kampanjan viestinnässä kunnioitettiin merkkipäiväsankarin toivetta: enemmän rauhaa. Raati koki, että "Suomen suurin ja salaisin kimppalahja" oli huumoriakin hienosti käyttävä kampanja, joka onnistui lyhyessä ajassa saavuttamaan hyvän tuloksen: lähes 10 000 lahjoittajaa ja yli 600 000 euroa. Oivallisella tavalla lahjoittajalla oli mahdollisuus saada tietoa niin keräyksen etenemisestä kuin lahjoitusvarojen käytöstä.

"Kampanjan menestys oli meillekin yllätys. Siinä yhdistyi montaa varainhankinnan kannalta merkittävää asiaa: huumori, ajankohtaisuus, oivaltavuus ja henkilökohtaisuus. Oli hienoa huomata, että rauhan nobelistin elämäntyö ja CMI:n osaaminen resonoivat suomalaisissa. Nyt tehtävämme on kertoa vastuullisesti siitä, millaisia rauhankierroksia rahalla teemme", sanoo CMI:n viestintä- ja varainhankintajohtaja Elina Lehtinen. Kampanja toteutettiin yhdessä Milttonin kanssa.

Vuoden varainhankkija

Suomen UNICEFin tehtävänä on edistää lasten oikeuksia ja kerätä varoja UNICEFin työhön. 50 vuotta toiminut Suomen UNICEF on yksi maamme suurimmista yksityisvarainhankkijoista ja pioneeri kuukausilahjoittamisen kehittämisessä.

Raadin mielestä Suomen UNICEF on hyvin rakennetun brändin ja maineen kautta saavuttanut laajan tukijoiden ja kuukausilahjoittajien joukon, jolle järjestö aktiivisesti ja esimerkillisesti kertoo toiminnastaan myös sosiaalisessa mediassa. UNICEFin maine luotettavana toimijana maailman lasten hyväksi sai suomalaisen tekemään suurlahjoituksen keväällä 2017: yksityishenkilön kuuden miljoonan euron kertalahjoitus on merkittävä myös kansainvälisestikin katsottuna.

- Olemme kiitollisia siitä, että suomalaiset luottavat työhömme ja välittävät lasten tilanteesta enemmän kuin koskaan. Meitä kaikkia tarvitaan, toteaa tunnustuksesta iloitseva Suomen UNICEFin pääsihteeri Marja-Riitta Ketola

Tutustu myös aiempien vuosien palkittuihin