15.11.2017

Tiedote: Lahjoituslauantaita vietetään 25.11.

Lahjoituslauantai pyrkii tekemään auttamisen näkyväksi. Idea lähti liikkeelle äitiyslomaansa viettäneen järjestöaktiivin Pinja Hirvilammin ponnistuksesta. Vastuullinen Lahjoittaminen ry lähti mukaan Suomessa nyt toista kertaa järjestettävään somevaikutuspäivään.

Hirvilammi päätti viime vuonna kotiuttaa yhdysvaltalaisen Giving Tuesday -konseptin. USA:ssa lahjoittamiseen kannustavaa päivää vietettin ensi kertaa vuonna 2012 vastapainona ostamiseen keskittyvälle Black Fridaylle. Myös Hirvilammi halusi ajoittaa Lahjoituslauantain Mustan Perjantain jälkeiselle päivälle. Perimmäisenä ajatuksena on suomalaisen lahjoituskulttuurin edistäminen.

– Meille suomalaisille suhde lahjoittamiseen on vieraampi kuin esimerkiksi briteillä tai amerikkalaisilla. Lahjoituksillemme kuitenkin on todellinen tarve, sillä julkista rahoitusta järjestöille on leikattu ja tullaan leikkaamaan. Kaiken lisäksi sellainenkin suomalainen, joka lahjoittaa, osaa pitää hyvät tekonsa vakan alla. Meiltä ehkä puuttuu kanava oman arvokkaan työn esille tuomiseksi, ja Lahjoituslauantai tarjoaa sellaisen, Hirvilammi taustoittaa.

Päivä kannustaa kansalaisia – niin lahjoittajia kuin vapaaehtoisia – tuomaan itselle tärkeä asia esiin muiden inspiraatioksi. Hirvilammi toivoo, että #lahjoituslauantai-tunnisteella mahdollisimman moni innostuisi kertomaan sosiaalisessa mediassa, mitä työtä on päättänyt lähteä tukemaan ja miksi.
– Tutkimustulostenkin mukaan aktiivisuus lahjoittamisessa lisää ihmisten onnellisuutta. Joulukauden alkaessa on tärkeää keskittyä ostamisen lisäksi myös lahjoittamiseen. Sillä on valtava merkitys paitsi avun saajille, myös sen antajille, Hirvilammi tietää. Hän itse on pitkään ollut aktiivisesti mukana erilaisten järjestöjen varainhankinnassa.

VaLa ry lähti mukaan kampanjaan nyt ensimmäistä kertaa.
– Lahjoittaminen lähtee ihmisistä. Lahjoituslauantai ei ole millään muotoa kaupallinen, vaan järjestömme ovat yhteisesti mukana viemässä hyvän tekemisen viestiä eteenpäin. Jokainen valitsee itselleen sopivan ja tärkeän tavan ja kohteen auttaa. Kaikki apu on edelleen tässä maailmassa tervetullutta, toteaa VaLan pääsihteeri Pia Tornikoski.

Lue lisää lahjoittamisesta:
- Lahjoituslauantai - vinkkejä ja kuvia toteutukseen